Kiedy sampling jest skuteczny?
Obdarowywanie bezpłatnymi próbkami produktów może być skutecznym sposobem dotarcia do nowej grupy klientów oraz zwiększania świadomości marki. Konsumenci łatwiej podejmują decyzję o zakupie, gdy przed wydaniem pieniędzy mają możliwość przetestowania danego towaru. Ponadto zadowolony klient podzieli się swoimi doświadczeniami z przyjaciółmi i rodziną. Dlatego też warto postawić na kampanię z wykorzystaniem bezpłatnym próbek produktu. Podpowiadamy, w jakich przypadkach będzie ona najskuteczniejsza.
Kiedy warto rozpocząć kampanię samplingową produktów?
Działania samplingowe, czyli takie, które polegają na dostarczaniu określonej grupie docelowej bezpłatnych próbek produktów danej marki, powinny być poprzedzone odpowiednim przygotowaniem.
Na początku warto upewnić się, że firma posiada naprawdę wysokiej jakości, skuteczny produkt, w pełni gotowy do przetestowania przez potencjalnych klientów. Idealnie, jeśli jest to po prostu mała wersja pełnoprawnego towaru (np. 50 ml szamponu do włosów). Próbka nie może być wadliwa, trudna w obsłudze czy nieatrakcyjna wizualnie. Sampling niskiej jakości produktu przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego – potencjalni klienci nigdy nie sięgną po ofertę marki. Mogą także zaszkodzić wizerunkowi firmy, dzieląc się z rodziną i znajomymi nieprzychylnymi opiniami.
Przed rozpoczęciem kampanii samplingowej trzeba również zwrócić uwagę na budżet – musi on uwzględniać nie tylko koszt próbek, a także wysyłkę, dystrybucję, personel i marketing. Ponadto ważne będzie dokładne określenie grupy docelowej – trzeba odpowiedzieć na pytanie, do kogo ma być skierowana kampania. Dzięki odpowiednim przygotowaniom sampling ma większe szanse na wysoką efektywność.
W jakich sytuacjach sampling jest najskuteczniejszy?
Sampling w swojej działalności może wykorzystywać wiele firm, choć trzeba zaznaczyć, że nie w każdym biznesie tego typu kampania się sprawdzi. Nie jest ona przeznaczona przede wszystkim dla marek premium, oferujących produkty luksusowe – bardzo drogie i sprzedające się np. tylko w kilkunastu egzemplarzach rocznie (np. firmy produkujące jachty, drogi sprzęt elektroniczny itp.).
Na sampling najczęściej stawiają marki z branży FMCG. Rozwiązanie to jest bardzo skuteczne m.in. w przypadku wprowadzania nowego produktu na rynek lub uzupełnienia już posiadanego portfolio. W ten sposób firma nie tylko dociera do klientów z zupełnie nową ofertą i przypomina im o sobie, ale także pokazuje odbiorcom, że nie muszą wybierać innych marek, by spróbować czegoś zupełnie innego.
Dobrze zaplanowany i zorganizowany sampling będzie skuteczny również w przypadku zmian w posiadanej ofercie firmy – np. rebrandingu lub wprowadzeniu nowej wersji danego produktu. Dzięki akcji promocyjnej, opartej o bezpłatne próbki, marka może pokazać klientom, że w jakości asortymentu nic się nie zmienia, a np. odświeżone zostaje jedynie opakowanie. Dobrym momentem na taką kampanię jest także próba rozpowszechnienia dodatkowego zastosowania produktu, które wcześniej nie było prezentowane klientom.
Wreszcie – sampling może być efektywnym rozwiązaniem, gdy marce zależy na pozyskaniu opinii od szerokiego grona osób, wybranych z określonej grupy, np. w celu udoskonalenia produktu. Jednak wykorzystując bezpłatne próbki do badań rynku, trzeba bardzo uważać. Kampania musi być doskonale przygotowana, a grupa odbiorców sprecyzowana w najlepszy możliwy sposób. Ponadto należy zaprojektować odpowiednie metody zbierania opinii. Takie działania zazwyczaj prowadzi się we współpracy z podmiotem wyspecjalizowany w kampaniach samplingowych.